IMPACT TRADE


Hos Impact Roasters mener vi, at valg af de bedste handelsmodeller kan medføre forandring for de lokale samfund, hvor vores kaffe dyrkes. Vi kæmper for en etisk drevet forretning og bæredygtighed, som ikke er begrænset til de kaffebønner, vi brænder, men også det lokale etopiske samfund. Vi ønskede at vedtage en forretningsmodel, der passer til de nævnte kriterier, men indså hurtigt, at de eksisterende etiske handelsmodeller, såsom Fairtrade, ikke fungerer i Etiopien.

Faktisk er de kaffebønder, vi arbejder med, for små til at drage fordele af disse certificeringer, fordi de ikke har råd til omkostningerne.


”I Etiopien fungerer mange af de 'fair trade' modeller ikke rigtig. Kaffebønderne er for små til at drage fordele af blot at sælge kaffe til en rimelig pris - for virkelig at have en virkning, har vi brug for at se ud over denne transaktion. ”


Derudover har disse etiske handelsmodeller andre svagheder, såsom et begrænset marked for certificeret kaffe og at være forbrugerledet, hvilket betyder, at det hele afhænger af, om forbrugerne rent faktisk køber kaffen. Derfor udviklede vi en anden tilgang kaldet The Impact Trade model.

Hvordan adskiller den sig så fra andre etiske handelsmodeller?

Vi køber kaffe direkte fra små landmænd
Der er ingen mellemmænd: landmændene kan tjene mere, og vi kan tale med dem og sikre kvaliteten af ​​bønnerne. Denne direkte handel giver os også mulighed for at opbygge et rigtigt forhold / projekt sammen: de fortæller os deres behov, og vi fortæller dem om modtagelsen af ​​deres kaffe i Danmark.

Vi investerer en del af vores overskud i lokalsamfundene
Dette er en afgørende forskel. Ikke kun får landmændene en rimelig pris, men vi sigter også mod at styrke lokalsamfundene igennem projektudvikling.

Vores model kaldes Impact Trade, fordi vores mål er at have en konkret, varig og direkte indvirkning.

  • Vi investerer i lokale projekter relateret til uddannelse og ungdomsudvikling, der vil have en langsigtet virkning og fremme udviklingen i disse samfund.
  • Vi forstærker de lokale samfund, der kører disse projekter. Lokalbefolkningen ved bedst hvad de har brug for, og vi ved også, at vores investeringer er nyttige og effektive.
  • Vi forsøger at etablere forretningsmodeller med sociale, bæredygtige og etiske værdier i deres kerne og håber, at andre virksomheder vil deltage i bevægelsen mod en bedre kaffebranche.

Vi mener, at virksomheder har en rolle at spille i vores samfund for at gøre en forskel og have en varig indvirkning. Sammen kan vi bringe forandring og opbygge et mere bæredygtigt og etisk samfund. Nogle gange starter det med noget så simpelt som en kop kaffe.


IMPACT ROASTERS