Hvorfor handelsmodeller betyder meget i kaffebrancen

15. Marts, 2021

Hvorfor betyder handelsmodeller i kaffebranchen? - Impact Roasters

Etisk kaffe er det helt store emne lige nu. Det ser ud til, at alle drikker specialkaffe, som sælges af et etisk risteri, der køber fra små landmænd i Brasilien ved hjælp af bæredygtig praksis. Der er så mange mærker, der bliver kastet mod kunder, som alligevel allerede er gået tabt blandt underlige kaffe navne og oprindelser. Så hvad betyder fair handel egentlig? Er kaffe ikke 'bare' købt fra en landmand, brændt og derefter solgt i poser?

Vi ved, at der er meget information uden egentlige forklaringer. Fordi vi er en del af den flok, der fremmer etisk og bæredygtig kaffe, tager vi også ansvaret for at forklare detaljeret, hvad de vigtigste kaffehandelsmodeller er, hvorfor de betyder noget, og hvordan vores handelsmodel er anderledes.

Den standarde handelsmodel

Lad os starte med det grundlæggende: hvordan fungerer den standarde handelsmodel for kaffe?

Internationale handelshuse, forhandlere og nogle store ristningsfirmaer fra Nordamerika, Vesteuropa eller Japan køber kaffen fra de lande, der producerer kaffebønnerne. Denne kaffe sælges derefter til risterier via forhandlere eller specialiserede importagenter.

I andre importerende lande er modellen stort set den samme, blot med små variationer. I de nordiske lande sker handel direkte mellem risterierne og agenter uden at passere store importører. I Østeuropa kommer import hovedsageligt fra de internationale handelshuse, der er baseret i de vigtigste kaffecentre, såsom Hamborg, Antwerpen eller Le Havre.

Fordi kaffemarkedet er ureguleret - hvilket betyder, at der ikke er fastsat nogen minimumspris - har store virksomheder magt til at påvirke priserne. Verdensmarkedet er domineret af fire multinationale selskaber: Kraft General Foods, Nestle, Proctor & Gamble og Sara Lee. Da de er store købere af kaffe til deres forskellige mærker, såsom Maxwell House, Folgers eller Hills Brothers, vil prisen på kaffe svinge afhængigt af mængden af ​​bønner, de køber. Jo mere kaffe de køber, jo højere priser får du. Og omvendt; hvis deres efterspørgsel er lav, vil kaffepriserne falde.

Naturligvis kan andre faktorer påvirke kaffepriseringen, ofte knyttet til vejrets indvirkning på kaffeproduktionen. For eksempel, hvis der er en prognose for tørke i Brasilien, vil priserne stige, da det spekuleres i, at der vil være mangel på kaffeproduktion. Men generelt vil priser blive pålagt af virksomheder fra importerende lande. Med andre ord af store virksomheder fra velhavende lande i Nordamerika og Vesteuropa - på bekostning af eksportører i de producerende lande.

I denne handelsmodel er store virksomheder vinderne. De kan pålægge kaffen lave priser, og kaffeproducenter og eksportører vil konkurrere mod hinanden om at få den billigste kaffe, hvilket fører til lave lønninger i de allerede fattige producerende lande. I sidste ende, på trods af løftet om, at fri handel vil være til gavn for alle, er kaffeproducenterne de, der betaler prisen og kan næsten ikke leve af det.

Fairtrade-modeller og fairtrade-mærkeorganisationen 

For at gå imod de katastrofale konsekvenser af standardhandelen med kaffe, opstod der nye modeller for at reducere de negative virkninger på små kaffeproducenter. Målet var at etablere en ny handelsmodel, der virkelig gavner alle og forbedrer producenternes livssituation. Denne model kaldes fair trade: producenter betales en rimelig pris for deres kaffe gennem et mærkningssystem.

Fairtrade-modellen blev først udført af Max Havelaar Foundation, oprettet i 1998 i Holland. Efter at mærket blev spredt til 25 lande, blev der i 1997 oprettet en paraplyorganisation: Fairtrade Labelling Organisations International (FLO).

Hvordan fungerer fair handel så? Mærkningsorganisationen garanterer en anstændig løn til producenterne gennem en fastsat minimumspris - højere end den traditionelle markedspris - og præmier, når forbrugerne betaler mere for deres kaffe. Der er ingen mellemmænd, der ofte køber fra producenter til lave priser for at sælge kaffen til højere priser på det internationale marked, hvilket giver alt overskud direkte tilbage til producenterne.

For at få Fair Trade-mærket skal kaffeproducenter overholde de standarder, der er fastsat af FLO. Disse standarder garanterer forbrugerne, at den producerede kaffe respekterer specifikke sociale, økonomiske og miljømæssige kriterier, såsom anstændige lønninger og arbejdsvilkår, intet børnearbejde osv.

Fair trade-modeller ser ud til at være et godt alternativ til traditionel handel, men de har mangler. Først og fremmest kan det være en udfordring for små producenter at få certificeringen. De har simpelthen ikke penge til at finansiere alle de ændringer, de skal foretage på deres gårde for at imødekomme de nødvendige krav. Disse omkostninger hæves også, da der er flere certificeringsordninger, som producenterne skal overholde.

Den anden svaghed er, at den er forbrugerledet: producenter får kun betaling, hvis forbrugerne køber deres kaffe til en højere pris. Da de fleste forbrugere køber kaffe afhængigt af prisen, og mange ikke er villige til at betale mere, er den faktiske markedsstørrelse for certificeret kaffe ikke stor. Og konkurrencen bliver hårdere, da flere og flere producenter slutter sig til mærkningssystemet. Producenterne vil sandsynligvis se et fald i de præmier de får. Denne model har således kun en begrænset indflydelse på at ændre mindre kaffeproducenters faktiske situation.

Den nye tendens: de direkte handelsmodeller

Da fair trade-modeller har mødt stigende konkurrence, og dets grænser er blevet mere tydelige, har risterier været på udkig efter mere effektive og effektfulde handelsmodeller. Sådan er den direkte handelsmodel dukket op i de senere år.

Udtrykket omfatter faktisk mange forskellige handelsmodeller, så det bruges generelt til at referere til kafferistere, der køber direkte fra landmændene. Mellemmænd og certificeringsorganisationer som FLO er skåret ud: præmier betales direkte til producenterne, og et direkte forhold mellem risterierne og producenter kan fremmes. Produktets kvalitet er også højere, da risterne ved præcist hvordan kaffen dyrkes og høstes.

Ingen mellemled, direkte kontakt med producenterne, kaffe af højere kvalitet: disse er de tre egenskaber, der adskiller direkte handel fra standardhandelsmodellen. I modsætning til fair handel er der ingen certificeringsordning eller specifikke faste standarder. Alt afhænger udelukkende af tillid og gennemsigtighed. Dette kan føre til en større indvirkning end fair handel, da risterierne kan tale direkte med producenterne og etablere et sæt regler sammen. Normalt er de generelle standarder bæredygtig produktion, minimumspriser over fair handel og hyppig kommunikation og besøg. Direkte handelsmodeller kan således være meget bæredygtige, hvis begge parter holder sig til deres forpligtelser.

Men manglen på regler kan også slå tilbage, hvis købere ikke betaler landmændene en rimelig løn, eller landmændene ikke leverer den kvalitet af kaffe, der er lovet risterierne. Denne gennemsigtighed har dog meget potentiale, hvis den anvendes effektivt og korrekt, hvilket giver plads til en masse forbedringer.

For eksempel kan risterierne hjælpe med at forbedre landbrugspraksis ved at lære landmændene mere miljøvenlig, socialt ansvarlig praksis og evaluere deres produktkvalitet. Ikke-certificerede landmænd kan også være involveret og behøver ikke foretage store investeringer for at få certificeringer af høj kvalitet. Risterierne har ikke brug for disse certificeringer, da de direkte kan vurdere kvaliteten af ​​kaffen. Direkte handel kan føre til en mere bæredygtig kaffeproduktion af højere kvalitet med rimelige priser for producenterne.

Da der ikke er nogen enkelt model for direkte handel, gør den det meget tilpasselig til den lokale kontekst og specifikke situationer, hvilket gør det muligt for begge parter at tage fat på de virkelige, daglige problemer med samfundets virkelighed. Risterierne kan derefter dele disse problemer med deres forbrugere og øge deres bevidsthed om den indvirkning, de kan have med en enkelt kop kaffe.

Direkte handel kan således garantere forbrugerne høj kvalitet af et produkt, der kan spores tilbage til dets oprindelsessted. De opnår viden om produktionsprocessen, landmændenes livssituation, den nøjagtige værdi af deres kaffe, og hvorfor de betaler en højere pris.

Denne model kan fremhæve bæredygtighed i kaffeindustrien og skabe værdi til hele forsyningskæden, fra producenter til forbrugere.

Vores Impact Trade

Derfor besluttede vi os for at udvikle vores Impact Trade model, der tager det bedste ud af både fair og direkte handelsmodeller. Vores Impact Trade er i sin kerne en direkte handelsmodel, men taget et skridt videre med direkte investeringer i lokale projekter for at have en stærkere, varig indvirkning på lokalsamfundene. Du kan læse mere om det her.

Det er en direkte handelsmodel, fordi:
- vi køber direkte fra små landmænd
- vi kan sikre kvaliteten af ​​bønnerne gennem regelmæssige besøg og kontakt med landmændene
- vi har sociale, økonomiske og miljømæssige standarder for kaffeproduktionen
- vi betaler fair priser over standardprismarkedet til producenterne
- vi bygger et tillidsfuldt forhold til landmændene

Men det er mere end det, fordi:
- vi investerer en del af vores overskud til lokalsamfundene for at styrke dem gennem projektudvikling, så vores indvirkning er større
- vi forsøger at give varige løsninger på kerneproblemer, der forbedrer producenternes situation på længere sigt og ikke kun gennem rimelige lønninger, der kun kan påvirke på kort sigt

Vores mål er at finde modeller, der ikke udnytter eller fremhæver globale uligheder, i håb om, at andre virksomheder og forbrugere også vil deltage i bevægelsen, så vi sammen kan opbygge en mere bæredygtig og etisk kaffebranche, der gavner kaffeproducenterne mere.

Forbrugerne kan også bidrage

Handelsmodeller og certificeringer kan være en håndfuld at forstå, men de er vigtige for at ændre ting. Fordi de er grundlaget for kaffeindustrien og involverer alle de vigtige aktører, er det også hvor virkningen er størst. Ved bare at købe kaffe fra et etisk risteri, med en alternativ handelsmodel, gør man faktisk en stor forskel i kaffeproducenternes liv. Især når alle disse små indkøb sammensættes på lang sigt, og flere og flere mennesker slutter sig til bevægelsen. Så næste gang man står i et supermarked eller kigger efter en ny kaffebar, så tag et par sekunder for at læse om hvor kaffen kommer fra og hvordan den er handlet. Det kan ændre andres liv, selvom det er på den anden side af planeten. Du kan også gøre det nu ved at tjekke vores webshopog støtte de små producenter, der er kernen i vores Impact Trade-model, ved at købe deres kaffe.



Også i Impact-historier

Hvad du har brug for at vide om Guji -kaffe
Hvad du har brug for at vide om Guji -kaffe

Oktober 13, 2021

Læs

Kaffepris og markedsspillet - Impact Roasters
Kaffepris og markedsspil

September 28, 2021

Læs

Kend din kaffe: Mælkebaserede kaffedrikke - Impact Roasters
Kend din kaffe: Mælkebaserede kaffedrikke

09. September, 2021

Læs